Zmeň svoj život
Stvorenie a GenezisStvorenie vs evolúciaTeológia

Boh tvoril skrze evolúciu?

Mnoho křesťanů a církví postupně přijalo názor, že evoluce je dostatečně vědecky dokázána. V důsledku toho vznikla snaha tuto teorii nějakým způsobem sladit s křesťanskou vírou a vyřešit její rozpor s Písmem svatým. Když však odhlédneme od přírodovědecké stránky evoluční teorie, zjistíme, že kromě vědců evolucionistů existuje také nezanedbatelný počet vědců kreacionistů, kteří nesouhlasí s evolučními tvrzeními. To znamená, že evoluce nemůže být jednoznačně považována za vědecky dokázanou pravdu, protože v této otázce neexistuje jednoznačná shoda mezi vědeckou komunitou.

Z tohoto pohledu se zaměříme na problém teologie a víry, kde je otázka evoluce a stvoření stále důležitým tématem. Jak by měla křesťanská víra reagovat na evoluční teorii? Jaký je vztah mezi Písmem svatým a vědeckými hypotézami o vzniku života?

1) Co říká Bible?

Pokud se podíváme do Bible, najdeme hlavní text o počátku světa a života hned na začátku v kniha Genesis, která ve svých prvních třech kapitolách popisuje původ světa, života, člověka, hříchu a smrti. Tento text nenaznačuje, že by se mělo jednat o mýtické vyprávění o věcech, které se ve skutečnosti nestaly. Považovat Bohem inspirovaný text Bible za mýtus je nebezpečné, protože kdo určí, které biblické texty jsou mýtické a které ne? Boží slovo je jasně definováno.

Samozřejmě, pisatel textu Genesis 3 neměl v úmyslu popisovat dění dnešním vědeckým způsobem. To očekávat od starověkého pisatele by bylo mylné, protože jeho záměrem bylo spíše vyjádřit pravdu o stvoření světa Bohem. Pisatel však velmi srozumitelně popisuje stvoření světa všemohoucím Bohem, který tvořil mocí svého slova: „Bůh řekl, a stalo se.“ Tento proces stvoření byl jasně definován a probíhal po krocích, rozdělených do dnů stvoření, nikoliv v kontinuálně jdoucích změnách.

Navíc nás pisatel ubezpečuje, že Bůh stvořil vše dobré a v jeho stvoření nebylo místo pro smrt. Toto je velmi důležité a budeme se k tomu ještě několikrát vracet. Do Božího stvoření patří také člověk jako vrchol tvoření živých bytostí na Zemi, dále žena, jako bytost stvořená pro vztah s mužem, a Boží odpočinutí na konci stvoření. A až poté přichází smrt, která je důsledkem selhání člověka.

Závěr: Bible neuvádí ani náznakem, že by Bůh tvořil pomocí evoluce, naopak sděluje, že Bůh tvořil svým slovem, a to v průběhu 6‐ti časových úseků – dnů.

2) Problém smrti

Jedním z hlavních problémů, které vyplývají z názoru, že Bůh tvořil pomocí evoluce, je otázka smrti. Pro evoluci je smrt základní podmínkou, protože bez smrti není evoluce. Evoluční teorie tvrdí, že z nižších forem života se v průběhu generací vytvářely nové, dokonalejší formy, zatímco původní, nebo ty, které se nevyvinuly správně, vymíraly.

Například savci se mohli vyvinout pouze díky tomu, že miliony nižších forem života vymřely, a každá generace předávala té další něco nového a lepšího. A nyní se podívejme na problém vymírání. Kdyby Bůh použil evoluci ke stvoření světa, museli bychom přijmout, že Bůh je tvůrcem smrti, kterou použil k vytváření vyšších živočichů. Tento pohled se však neslučuje s biblickým popisem Božího stvoření, kde Bůh stvořil vše hotové a dobré.

Bůh tedy není všemohoucí Bůh, který stvoří vše hotové a dobré, jak to popisuje Bible, ale spíše Bůh, který buď neumí, nebo nechce stvořit svět rovnou, ale je také původcem smrti. A tím se dostáváme k zásadnímu bodu: Milující Bůh je tedy podle této teorie stvořitelem smrti, kterou použil k vytvoření světa. Tento pohled vyvolává otázky: Veškeré utrpení zvířat a lidí, kteří podstupují smrt, je tedy záměrem Božím, protože takto postupoval při tvorbě světa. Veškerý zánik života, každá smrt milované bytosti, je důsledkem smrti, kterou Bůh vytvořil. To je pro biblickou zvěst nepřijatelné a je v přímém rozporu s výpovědí Bible o Boží lásce a Boží vůli.

Závěr: Myšlenka, že Bůh tvořil evolucí znamená, za záměrně vytvořil smrt, aby jejím prostřednictvím se vyvíjely lepší formy života. Tato myšlenka je pro biblickou zvěst a pro upřímného křesťana nepřijatelná a je v zásadním rozporu s Písmem sv.

3) Kam zmizel hřích?

Jak jsme ukázali, pokud přijmeme myšlenku, že Bůh tvořil pomocí evoluce, pak je také původcem smrti. V tomto okamžiku se zcela vytrácí pojem hřích. Bible ale hovoří v Genesis 3 o tom, že hřích se dostal do světa s neposlušností člověka a až následkem toho byla smrt. Chápání smrtelnosti člověka je pro Bibli jasné, neboť je důsledkem selhání člověka, ke kterému ho navedla bytost, nazvaná had (posléze nazývaná v Bibli satan nebo ďábel).

Hřích je jedním ze základních témat Písma svatého a jestliže ho učiníme zbytečným, pak zcela ztratíme smysl biblického poselství, hovořícího o hříchu a spáse. A pokud není smrt důsledkem hříchu, pak samozřejmě není ani důsledkem satanova působení a satan pak zřejmě ani neexistuje. Problémem však je, že pak by i sám Ježíš Kristus zřejmě lhal, neboť tvrdil, že přišel člověka zachránit (spasit) z hříchu. Lhali by i apoštolové, když tvrdili totéž a když varovali před ďáblem a jeho působením.

Nebo je tady ještě jedna možnost, že i hřích byl stvořen Bohem…? Ale to snad nikdo věřící nemyslí vážně…

Závěr: Pokud Bůh tvořil pomocí evoluce, pak je zcela zbytečné hovořit o hříchu, který tím pádem neexistuje. Opět se však dostáváme do přímého rozporu s Biblí, která považuje hřích za základní otázku a příčinu smrti.

4) Není potřeba spásy, není potřeba vykoupení v Kristu

Když budeme v úvahách pokračovat, dojdeme k závěru, že pokud uvěříme, že Bůh tvořil pomocí evoluce, pak musíme přijmout také to, že smrt stvořil Bůh, a tím pádem neexistuje hřích ani vina člověka či satan. Existuje pouze vina Boží, který je původcem utrpení a smrti. Celý Boží plán spasení člověka, jako tvora, který zhřešil, je tedy vlastně zbytečný, protože pokud není vina člověka, není hříchu a není třeba spasení.

Celý Nový zákon, hovořící o spáse člověka skrze oběť Ježíše Krista, Syna Božího, pak ztrácí pravdivost a jakoukoliv hodnotu. Když toto povíme věřícímu evolucionistovi, bude se bránit, že to tak není. Ale jeho větší víra v teorii evoluce než v Boží slovo vede k těmto závěrům. Apoštol Pavel napsal:

Římanům 6:23 ‐ Mzdou hříchu je smrt, ale darem Boží milosti je život věčný v Kristu Ježíši, našem Pánu.

Buď se mýlí apoštol Pavel, a s ním celé Písmo svaté, nebo se mýlí křesťan, který věří v stvoření skrze evoluci.

Závěr: Pokud neexistuje hřích, neboť Bůh je tvůrcem smrti, pak je zbytečná jakákoliv spása. Není třeba oběti Ježíše Krista a tím pádem vlastně není ze smrti žádného vysvobození. Pak ale nemá cenu se vůbec zabývat Kristovou obětí a vše, co vykonal bylo zbytečné.

5) Vina Boží

Ze všeho, co jsme uvedli, vyplývá, že za smrt a utrpení, s nimiž je spojené, nese vinu jen jedna bytost, a to Bůh sám. On ji stvořil a použil ji ke svému záměru vytvořit svět. On je zodpovědný za všechny hrůzy světa. On není mocným Bohem, který vyřkne slovo a věci se dějí (jak nám ho představuje Bible), ale spíše kruťasem, který místo hotového výrobku udělal jen jeho prvotní součástku a pak nechal miliony výrobků zničit, aby na konci vznikl člověk, ale žel nedokonalý, neboť byl od počátku stvořen jako smrtelný.

Závěr: Bible nám představuje Boha jako milující bytost, nikoliv jako viníka veškerého utrpení a autora smrti.

6) Problém vztahu a hodnoty lidské bytosti

Podle Bible Bůh stvořil člověka, aby s ním mohl mít vzájemný vztah. Tento vztah, hříchem narušený, přišel překlenout a obnovit sám Syn Boží. Kdyby však Bůh tvořil pomocí evoluce, pak by netvořil kvůli vztahu. Kolik milionů let by musel čekat, než se z první buňky vyvine člověk, kterého by mohl milovat a který by mohl milovat jeho? A s tím souvisí otázka hodnoty lidské bytosti.

Jestliže nás Bůh stvořil s láskou jako bytosti, které ho mají také milovat, pak nás stvořil s nejvyšším úmyslem a máme v jeho očích velkou hodnotu, neboť po našem pádu do hříchu a smrti za nás on sám jde položit život. Aby s námi po vzkříšení mohl dál nekonečně dlouho být. Toto vše ale padá, kdyby tvořil pomocí evoluce.

Závěr: Bůh stvořil člověka z lásky a chtěl s ním mít osobní vztah. Těžko si představit, že to udělal tak, aby musel miliony let čekat na hotového člověka, a to za situace, že je všemohoucí a stačí mu jen lusknout prsty..

Přemýšlení nad biblickými pravdami může být klíčové pro křesťanskou víru. Popření biblických skutečností může vést k rozpadu dalších důležitých faktů v Bibli. Křesťané mají dvě možnosti: postavit svou víru na Bibli nebo se nechat ovlivnit moderními názory, které jsou pomíjivé a mění se s časem. Je důležité se rozhodnout, jaká cesta vede k silné víře, která je založená na pevných základech.

Vděčnost za stvoření světa tak, jak je popsáno v Písmu, je nezbytná pro křesťanskou víru. Biblické učení nám ukazuje, že Bůh stvořil svět dokonale a hotově, aniž by použil evoluční teorii, kterou lidé vymysleli. Lidská věda může zkoumat pouze to, co je dostupné našim smyslům, ale nemůže odhalit tajemství dimenzí za hranicemi našeho světa, kde Bůh přebývá a řídí vše.

Mnohé věci nám mohou být nepochopitelné, ale to je součástí víry. Víra v Boha a Bibli není empiricky dokázatelná, protože mnoho věcí se nachází mimo náš svět. Podobně evoluční teorie nemůže být vědecky dokázána, protože hovoří o minulosti, kterou nelze ověřit v současnosti. Na rozhodnutí, zda uvěříme v Boha, nebo se přikloníme k evoluci, záleží každý křesťan. Vyber si, zda postavíš svou víru na pevných základech, nebo na lidských teoriích.

Myšlenky pro ty, kteří spojují evoluční a stvořitelskou verzi původu světa:

Bible jasně říká, že Bůh stvořil svět za 6 dnů a sobotu oddělil pro odpočinek. Na druhé straně, evolucionisté tvrdí, že svět vznikl náhodně během miliard let. Někteří křesťané však věří, že stvoření je slučitelné s evolucí. Pokud patříte k těmto lidem, odpovězte si na následující otázky:

  • Dokáže všemohoucí Bůh stvořit svět za 6 dnů?
  • Potřebuje Stvořitel vesmíru miliardy let k tomu, aby „rozhýbal“ a „ladil“ své dílo? Pokud ano, proč celá příroda a lidstvo zažívají možná největší krizi druhů právě teď?
  • Papež tvrdí, že evoluce je součástí Božího plánu. Slučuje se tento princip, tedy boj o existenci a přírodní výběr, s Boží podstatou, kterou je LÁSKA?
  • Jak si vysvětlit pořadí stvoření? Nejdříve byly stvořeny rostliny (3. den), teprve pak slunce (4. den). Jak mohou rostliny přežít bez slunce?
  • Pokud stvoření netrvalo 6+1 den, jaký je původ sedmidenního cyklu?

Papežův astronom prohlásil, že to „není tradicí katolicismu“. Samozřejmě, že není, protože katolicismus není založen na Božím slově. To se týká i dalších otázek, jako je den uctívání, odpuštění, stav po smrti, peklo a další.

Súvisiace videá a dokumenty