Zmeň svoj život
HermeneutikaPravda o anjelochTématika Nebies

15.časť – Anjeli od Getsemane až po smrť Krista

Ježíš a Jeho učedníci jdou do Getsemane

Ve společnosti svých učedníků Spasitel pomalu kráčel do zahrady getsemanské. Z bezmračné oblohy zářil velikonoční měsíc v úplňku…Když se přiblížili k zahradě, učedníci si všimli změny, která se stala s jejich Mistrem. Nikdy předtím Ho neviděli tak zcela smutného a zamlklého. Jak kráčel dál, Jeho smutek se ještě prohluboval

U vchodu do zahrady opustil Ježíš všechny své učedníky až na tři a vyzval je, aby se modlili za sebe i za Něho. Sám odešel s Petrem, Jakubem a Janem na odlehlé místo zahrady…

„Pozůstaňtež tuto,“ řekl, „a bděte se mnou.“

Poodešel maličko od nich…a padl na zem. Cítil, že hříchem byl odloučen od svého Otce. Propast byla tak široká, tak temná a tak hluboká, že Jeho duch se nad tím zhrozil.

Když Kristus pocítil, že Jeho jednota s Otcem je přerušena, obával se, že ve své lidské přirozenosti nebude moci obstát v nastávajícím boji s mocnostmi temna. Na poušti pokušení se rozhodovalo (TA192,193) o osudu lidstva. Tehdy Kristus zvítězil. Nyní nastoupil pokušitel k poslednímu strašnému boji. Na tento boj se připravoval po celá tři léta Kristova působení. Satanovi šlo o všechno.

Prohraje-li, ztratí naději na vládu; království tohoto světa připadnou nakonec Kristu a satan bude svržen a vypuzen. Bude-li však přemožen Kristus, stane se země satanovým královstvím a lidské pokolení bude navěky v jeho moci. Mysle na výsledek boje, který Ho čeká, děsil se Kristus pomyšlení, že je odloučen od Boha. Satan Mu namlouval, že stane-li se jistotou hříšného světa, bude Jeho odloučení navěky…. Satan vylíčil Vykupiteli situaci v nejčernějších barvách:

Lid, který tvrdí, že se mu dostává přede všemi ostatními časných i duchovních výsad, tě zavrhuje…Jeden z tvých vlastních učedníků…tě zradí. Jeden z tvých nejhorlivějších následovníků tě zapře. Všichni se tě zřeknou….

Ve svém smrtelném zápase se zachycuje chladné země, jako by chtěl zabránit tomu, aby byl odloučen od Boha….Z jeho bezkrevných rtů vychází bolestné zvolání:

„Otče můj, jest-li možné, nechť odejde ode mne kalich tento.“

I v této chvíli však k tomu dodává:

„ Avšak ne jakž já chci, ale jakž ty chceš.“ DA 685-687

Andělé v Getsemane

Nebeský vesmír sledoval s intenzivním zájmem celý život Kristův – každý krok od jeslí až po přítomné strašné scény. A jaká to byla podívaná pro statisíce (TA194) andělů, cherubínů a serafínů. ST 9. prosinec 1897.

Andělé se vznášeli nad tím místem (Getsemane) a byli svědkem scény, která se tam stala. 1SG 47.

Viděli Syna Božího, svého milovaného Velitele, v Jeho nadlidském smrtelném zápase, jak umírá na bitevním poli, aby zachránil hynoucí svět. Celá nebesa naslouchala této Kristově modlitbě. Jeho duševní zápas, který jeho bledé a chvějící se rty už třikrát donutil zvolat zatřásl celým nebem:

„Otče můj, jest-li možné, nechť odejde ode mne kalich tento; avšak ne jakž já chci, ale jakž ty chceš.“

Viděli svého Pána obklopeného legiemi satanových sil, Jeho lidská přirozenost Ho táhla dolů strašným, tajemným strachem. ST 9. prosinec 1897.

Andělé, kteří plnili Kristovu vůli v nebi, usilovali o to, aby Ho utěšili; ale bylo nad jejich schopnosti, aby zmírnili Jeho bolest. Nikdy necítili hříchy zničeného světa a s úžasem sledovali, jak předmět jejich uctívání prožívá žal, který se nedá ani vyjádřit. I když učedníci selhali v podpoře svého Pána v hodině zkoušky tohoto konfliktu, celé nebe bylo plné soucitu a čekalo na výsledek s usilovným zájmem. PT 3. prosinec 1885.

Třikrát vyšla z Jeho (Kristových) rtů prosba o vysvobození. Nebesa už nemohla déle snášet tento pohled a poslala vyčerpanému Synu Božímu, který umdléval (TA195) a umíral pod shromážděnou vinou světa, posla útěchy. PT 18. únor 1886.

V této vrcholné krizi, kdy srdce a duše klesají pod břemenem hříchu, je poslán Gabriel, aby posílil Božského Trpitele a povzbudil Ho, aby se vydal na cestu potřísněnou krví. ST 9. prosinec 1897.

V této strašné rozhodující chvíli, kdy všechno bylo v sázce, kdy tajemný kalich se chvěl v rukou Trpitele, otevřela se nebesa, vyšlehlo světlo a proťalo hroznou tmu této rozhodující hodiny, a mocný anděl, který zastává u Boha místo, z něhož odpadl satan, přistoupil ke Kristu. Anděl nepřišel, aby odebral kalich z ruky Kristovy; přišel, aby dodal Kristu síly vypít ho a aby Ho ujistil o lásce Otcově….

Spící učedníci se náhle probudili světlem obklopujícím Spasitele. Spatřili anděla sklánějícího se nad jejich vysíleným Mistrem. Viděli ho, jak pozvedá hlavu Spasitelovu ke své hrudi a ukazuje k nebi. Slyšeli jeho hlas, který zněl jako nejsladší hudba, když pronášel slova útěchy a naděje…. Na unavené učedníky znovu přišla podivná strnulost, která je přenohla. Znovu je Ježíš nachází spící. Zarmouceně na ně pohlédne a praví:

„Spěte již a odpočívate? Aj, přiblížila se hodina, a Syna člověka zrazují v ruce hříšných.“

Právě když pronášel tato slova, zaslechl zvuk zástupu, který Ho hledal, a pravil:

„Vstaňtež, pojďme. Aj, přiblížil se ten, jenž mne zrazuje.“ (TA196)

Ani stopy po právě přestálém zápase nebylo na Ježíši vidět, když vystoupil, aby se střetl se svým zrádcem. Postavil se před své učedníky a řekl:

„Koho hledáte?“ Odpověděli: „Ježíše Nazaretského.“ Ježíš odvětil: „Jáť jsem.“ DA 693, 694.

Bylo v moci Kristově, aby se sám vysvobodil. Když promluvil slova „Jáť jsem,“ okamžitě Ho obklopili andělé a tento zástup dostal jasný důkaz, který mohli nebo chtěli mít, že Kristus je mocí Boží. TDG 267.

Pro anděly bylo těžké snést tento pohled. Vysvobodili by Ježíše… ale velící anděl jim to zakázal…Ježíš věděl, že andělé jsou svědky Jeho pokoření… I ten neslabší anděl by mohl zástup zbavit síly a vysvobodit Ježíše. 1SG 50, 51.

Mezi Ježíše a zástup se postavil anděl, který před chvílí posloužil Ježíši. Božské světlo osvítilo Spasitelovu tvář a přikryl Ho stín ve tvaru holubice. V přítomnosti této Božské slávy nemohl krvežíznivý dav vydržet ani okamžik. Všichni se zapotáceli a ucouvli. Kněží, starší, vojáci, ba i Jidáš padli na zem jako mrtví… Brzy se však všechno změnilo. DA 694, 695.

Anděl ustoupil a zanechal Ježíše stojícího klidně a rozvážně, s jasnými paprsky měsíce osvěcujícími Jeho bledou tvář, a stále obklopeného ležícími a bezmocnými muži, zatímco učedníci byli příliš ohromeni, (TA197) než aby se zmohli na slovo. Když se anděl vzdaluje, otrlí římští vojáci vyskočí na nohy společně s judskými kněžími obklopí Krista, jako by se styděli za svou slabost, a se strachem, že by jim mohl uniknout z rukou. ST 21. srpen 1879.

Učedníci si myslí, že jejich Mistr nestrpí, aby byl jat…Byli zklamáni a rozhořčeni, když spatřili provazy, jimiž měly být spoutány ruce toho, jehož milovali. Petr v návalu hněvu prudce tasil meč a….uťal ucho jednoho ze služebníků nejvyššího kněze. Když Ježíš viděl, co se stalo, uvolnil si ruce,…a pravil:

„Nechtež až potud.“

Dotkl se uťatého ucha a ucho bylo okamžitě zdravé. Potom řekl Petrovi:

„Obrať meč svůj v místo jeho…. Zdaliž mníš, že bych nyní nemohl prositi Otce svého, a vydal by mi více nežli dvanácte houfů andělů?“ DA 596.

Když vyřkl tato slova, tváře andělů se rozjasnily. Přáli si, aby mohli obklopit svého Velitele a rozptýlit rozzuřený dav. Ale když slyšeli, jak Ježíš dodal „ Ale kterak by se pak naplnila Písma, kteráž svědčí, že tak musí býti?“ padl na ně znovu smutek. Srdce učedníků opět klesla v zoufalství a hořkém zklamání, když jim (zástupu) dovolil, aby Ho odvedli pryč. 1SG 48.

Před soudním dvorem Annáše a Kaifáše

Kristus měl být formálně vyšetřován před Sanhedrinem, (TA198) ale před Annášem měl být podroben předběžnému výslechu…

Když se rada shromáždila v soudní síni, zaujal Kaifáš své místo předsedajícího… Když Kaifáš pohlédl na vězně, nemohl se ubránit obdivu, jak vznešeně a důstojně se chová. Začal podléhat přesvědčení, že tento muž je spřízněný s Bohem. Vzápětí však s pohrdáním tuto myšlenku zapudil. DA 698, 703, 704.

Celá nebesa pozorovala, jak krutě s Kristem zacházeli. Ve strašných scénách, které se odehrávaly v soudní síni, Bůh nebeskému vesmíru ukázal ducha, kterého prokazují ti, kteří nejsou ochotni podřídit se poslušnosti Jeho zákona. 12MR 412.

Tady stál Ježíš pokorný a tichý před rozzuřeným zástupem, zatímco na Něj snášeli ty nejhorší obvinění. Plivali Mu do tváře – do tváře, před kterou se budou chtít jednoho dne ukrýt, která osvítí město Boží a bude zářit jasněji než slunce – ale ta nevrhla na pachatele ani jeden rozhněvaný pohled. Pokorně zvedl svou ruku a setřel si ji. Zakryli mu hlavu starým rouchem; zavázali Mu oči, bili Ho do obličeje a křičeli: prorokuj nám, kdo tě uhodil. Mezi anděly nastal rozruch. Okamžitě by Jej zachránili, (TA199) ale jejich velící anděl je zadržel. 1SG 50, 51.

Před Pilátem

Ve chvíli, kdy se lidé rozhodli, že chtějí Barabáše, zloděje a vraha, namísto Ježíše, ovládl je satanský duch. Démonská moc triumfovala nad lidstvem; legie zlých andělů převzaly úplnou kontrolu nad lidmi a jako odpověď na Pilátovu otázku, koho jim má propustit, zařvali:

„Ne toho, ale Barabáše.“

Když Pilát znovu promluvil, co má tedy udělat s Ježíšem, drsný křik ještě zesílil:

„Ukřižuj ho, ukřižuj ho.“

Skrze poddání se démonským silám byli lidé vtaženi na stranu velkého odpadnutí. Nepadlé světy pohlížely na tuto scénu s údivem, neschopny porozumět degradaci, kterou způsobil hřích. Legie zlých andělů měly pod kontrolou kněze a přední muže a souhlasili se satanovými návrhy v přemlouvání a pokoušení lidí klamy a úplatky, aby odmítli Syna Božího a vybrali si místo Něj zloděje a vraha…

.Jaký to byl pohled pro Boha, serafíny a cherubíny! Jednorozený Syn Boží, Majestát nebes, Král slávy zesměšňován, urážen, vysmíván, odmítnut a ukřižován těmi, které přišel spasit, kteří se dali ovládat satanem. RH 14. duben 1896.

Andělé, kteří byli svědky celé scény (TA200) si všimli přesvědčování Piláta a zaznamenali jeho náklonnost k Ježíši…. Satan a jeho andělé pokoušeli Piláta a snažili se ho dovést k jeho vlastnímu pádu. Připomenuli mu, že pokud se on nezúčastní odsouzení Ježíše, udělají to jiní. 1SG 54, 56.

Ani nyní však Pilát nebyl ponechán bez pomoci, aby jednal slepě. Poselství Boží ho varovalo před činem, který hodlal spáchat. Na Kristovu prosbu navštívil Pilátovu ženu anděl z nebe, ve snu uviděla Spasitele a rozmlouvala s Ním….. Viděla Ho při výslechu v soudní síni. Viděla Jeho ruce pevně svázány jako ruce zločince. Viděla, jak Herodes a jeho žoldnéři konali své strašné dílo. Slyšela, jak kněží a přední mužové plni nenávisti a zloby vznášeli šílená obvinění. Slyšela slova:

„My Zákon máme, a podle Zákona našeho máť umříti, nebo Synem Božím se činil.“

Viděla, jak Pilát dal Ježíše zmrskat, poté co prohlásil:

„Žádné viny jsem nenalezl na tomto člověku.“

Slyšela, jak Pilát vynesl rozsudek, a viděla, jak vydal Krista Jeho vrahům. Viděla, jak byl vztyčen kříž na Golgotě. Viděla, jak se země zahalila v tmu, a slyšela tajemný výkřik:

„Dokonáno jest!“.

Spatřila však ještě jiný výjev. Viděla Krista, jak sedí na velkém bílém oblaku, zatímco země se motala ve vesmírném prostoru a vrahové Kristovi prchali z místa Jeho slávy. Procitla s výkřikem hrůzy a hned napsala Pilátovi slova varování. Zatímco Pilát váhal a nevěděl, co udělat, razil si zástupem cestu posel a odevzdal mu list od jeho ženy, v němž četl: (TA201)

„Nic neměj činiti s spravedlivým tímto, nebo jsem mnoho trpěla dnes ve snách pro Něho.“

Pilát zbledl ve tváři. Byl zmaten vlastními protichůdnými pocity. Zatímco však otálel s rozhodnutím, podněcovali kněží a přední mužové dále mysl lidí…

Pilát toužil po tom, aby vysvobodil Ježíše. Viděl však, že tak nemůže učinit, chce-li si udržet své vlastní postavení a uznání. Než aby přišel o svou světskou moc, rozhodl se raději obětovat nevinný život…. Pilát se podvolil požadavkům davu. Než by se odvážil podstoupit nebezpečí, že ztratí své postavení, vydal raději Ježíše k ukřižování. DA 732, 733, 738.

Kristovo ukřižování

Syn Boží byl vydán lidem, aby byl ukřižován…Vložili na Něho těžký kříž…ale Ježíš padl pod tímto břemenem. Potom vybrali…který otevřeně nevyznal svou víru v Ježíše, ale přesto v Něho věřil. Položili na Něj kříž a on ho nesl až na to osudné místo. Společnosti andělů byly seřazeny v povětří nad tímto místem. 1SG 57.

Kdo byl svědkem této scény? Nebeský vesmír, Bůh Otec, satan a jeho andělé. BE&ST 29. květen 1899.

Nebeští andělé…slyšeli drzé posměšky a viděli pokyvující hlavu. Jak rádi by prolomili své šiky a šli povzbudit Syna Božího v Jeho ponížení (TA202) a tělesných bolestech, ale to jim nebylo dovoleno. 18MR 71.

„Jiným pomáhal, sám sobě nemůž pomoci,“ to byly drzé posměšky během Kristova smrtelného zápasu na kříži. Kdykoliv se mohl zachránit a sestoupit z kříže; ale kdyby to udělal, celý svět by se dostal pod kontrolu velkého odpadlíka. Pro anděly bylo nepochopitelné, že svou smrtí nezavřel ústa svých posměvačů. YI 14. červen 1900.

Ale v těch, kteří se Kristu posmívali, jak visel na kříži, byl zosobněn satan a jeho andělé. On do jejich úst vložil hanebná a odporná slova. On jim vnuknul jejich posměšky. 18MR 72.

Knížectví a moci temnoty se shromáždily kolem kříže. Arciodpadlík, stále si uchovávaje své vysoké postavení, vedl odpadlý zástup, který se spojil s lidskými bytostmi v boji proti Bohu. ST 14. duben 1898.

Bojoval (Kristus) s mocí satana, který prohlásil, že měl Krista ve své moci, že je ve své síle nadřazenější nad Syna Božího a že už nemá stejně jako on přízeň Boží. 2T 214.

Kristus se nepříteli, který Ho mučil, nevzdal ani ve své největší bolesti. Legie zlých andělů (TA203) byly všude kolem Něho; přesto svatí andělé nebyli vybídnuti k tomu, aby prolomili své šiky a zapojili se do konfliktu s posmívajícím se, nadávajícím nepřítelem, ani jim nebylo dovoleno, aby posloužili mučenému duchu Božského Trpitele.

Byla to hrozná hodina temnoty, tvář Jeho Otce byla ukryta, obklopovaly Ho legie zlých andělů, hříchy světa byly na Něm, když z Jeho bledých rtů vyšla slova: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil? BE&ST 1. leden 1887.

Temnota, která přikryla zemi při Jeho ukřižování, skryla společenství mocných nebeských mocností, ale pod kroky nebeského zástupu se země chvěla. Skály praskaly; po tři hodiny byla země zahalena v neproniknutelnou temnotu; příroda svým tmavým hávem zahalila utrpení Syna Božího. 5MR 353.

Otec se Svými nebeskými anděly byl obklopen touto hustou temnotou. Bůh byl blízko svého Syna, i když se ani Jemu, ani žádné lidské bytosti neukázal. Kdyby jediný paprsek Jeho slávy a moci prozářil hustý mrak, který ho obklopoval, každý přihlížející by zahynul. 12MR 385.

Jak mohla nebesa mlčet? Můžeme se divit té hrozné nadpřirozené temnotě, která visela nad křížem? Můžeme se divit pukajícím skalám, valící se bouři, blýskajícímu se světlu, zemi, která se chvěla pod kroky nebeského vojska, když pozorovali jejich milovaného Velitele, který trpí takové ponižování? RH 1. září 1891. (TA204)

Když Kristus zvolal „Dokonáno jest,“ nepadlé světy byly zajištěny. Pro ně byla bitva vybojována a získáno vítězství. Od této chvíle neměl satan žádné místo v citech bytostí celého vesmíru. RH 12. březen 1901.

Svatí andělé byli zasaženi hrůzou, že ten, který patřil mezi ně, mohl zajít tak daleko, že je schopen takové krutosti, jakou prokázal vůči Synu Božímu na Kalvárii. Každý pocit lítosti a soucitu, který kdy cítili vůči satanu v jeho vyhnanství, byl v jejich srdcích uhašen. ST 23. září 1889.

Nebyla to ruka kněze, která odshora dolů roztrhla nádhernou oponu, jež oddělovala svatyni od svatyně svatých. Byla to ruka Boží. Když Kristus zvolal „Dokonáno jest“, Svatý Strážce, který byl neviditelným hostem na Balsazarově slavnosti, prohlásil židovský národ za národ nepatřící k církvi. Ta stejná ruka, která kreslila na zeď znaky, které popisovaly Balsazarovu zkázu a konec babylónského království, roztrhla chrámovou oponu odshora dolů. 5BC 1109.

Sundali (židovští vůdcové) Jeho tělo, a položili ho do Josefovy nové hrobky a ke dveřím hrobky přivalili velký kámen, prohlašujíce, že to dělají proto, aby učedníci v noci nepřišli a neukradli Ho. Zlí andělé se u hrobky radovali, protože si mysleli, že Ježíš byl přemožen. Sbor římských vojáků byl umístěn, aby hlídali hrobku, a velká opatření byla (TA205) židy vykonána, aby byl jejich triumf dokonalý. Ale nebeští andělé strážili místo, kde jejich milovaný velitel spal. RH 9. říjen 1888.

Až do smrti Kristovy nebyl andělům nebo nepadlým světům charakter satanův jasně zjeven. Potom vykrucování a obviňování pocházející od toho, který byl jednou vysoce postaveným andělem, byla vidět v pravém světle. ST 27. srpen 1902.

Smrt Kristova na kříži zapříčinila jistou zkázu toho, kdo má moc smrti, toho kdo byl původcem hříchu. Když bude zničen satan, nebude už nikdo, kdo by pokoušel ke zlu; smíření už nebude muset být nikdy opakováno; a nebude už žádné nebezpečí další vzpoury v Božím vesmíru. Ten, který jediný dokáže účinně potlačit hřích v tomto světě temnoty, zabrání hříchu v nebi.

Smysl Kristovy smrti bude pochopen svatými i anděly. Padlí lidé nemohli mít domov v ráji Božím bez Beránka, zabitého od ustanovení světa…. Andělé připisují slávu a poctu Kristu, i když ani oni nejsou před hříchem bezpečni kromě toho, že pohlíží na utrpení Syna Božího. Je to díky působení kříže, že nebeští andělé jsou chráněni před odpadnutím.

Bez kříže by nebyli o moc bezpečnější před zlem než andělé před pádem satana. Andělská dokonalost v nebi selhala. Lidská dokonalost selhala v Edenu…Plán spasení ukazuje spravedlnost a lásku Boží, zajišťuje věčnou bezpečnost proti přestoupení na nepadlých světech….Smrt Kristova na kříži Kalvárie je (TA206) naší jedinou nadějí v tomto světě a bude naším hlavním tématem ve světě, který přijde. ST 30. prosinec 1889.

Kristus ve svém životě i smrti navěky vyřešil hlubokou a obsáhlou otázku, zda-li je správné s Bohem sebezapření a jestli je Bůh světlo a láska. To byla otázka, která zneklidňovala nebe nahoře a která byla začátkem satanova odcizení se Bohu. Změna nebo zrušení zákonů Jeho vlády v nebeských dvorech byla požadována za důkaz lásky Boží. RH 21. říjen 1902.

Súvisiace videá a dokumenty